Пропускане към основното съдържание

Проектиране на кемпер с VehiPlan

Оливер Колонж (Oliver Collonge) написва през 2011 г. втора версия на безплатната програма за дизайн на кемпери VehiPlan. Според автора тя е писана и трябва да работи под Windows 2000/Vista. Пробите показват, че работи нормално и под Windows 7 и 10.

След като свалите архива (zip) можете да го разархивирате в C:\Windows\Program Files (x86)\. Програмата е с френски интерфейс и затова са необходими още няколко файла - vb6fr.dll, comdlg32.ocx & mscomctl.ocx. Тези файлове се поставят в C:\Windows\SysWOW64\. Comdlg.ocx се поставя в C:\Windows\System32\. След това е необходимо да се стартира Command Prompt (cmd - като администратор) и да се изпълни командата:

regsvr32 %systemroot%\system32\comdlg32.ocx

Ако възникне някакъв проблем, по-нова версия на файла може да се свали от тук.

След това трябва да направим препратка към C:\Program Files (x86)\VehiPlan-2-0-0\VehiPlan.exe за по-удобно стартиране, която да поставим на работния плот или друго подходящо място.

В архивния файл на програмата не са включени изображенията на автомобилите, върху които ще работим. Тях можем да свалим от тук. За всяка марка/модел с показани кои изгледи влизат във файла: отзад, отдясно и/или отгоре. Съответният zip архив трябва да се разархивира в C:\Program Files (x86)\VehiPlan-2-0-0\vehicules\.

VehiPlan не пълноценна CAD програма и няма претенции за такава. При нея може да се работи само с двумерни изображения, без възможност за пренасяне на размерите към другите изгледи. За сметка на това е лесна, интуитивна и безплатна.

 


След стартирането получаваме празна работна площ с няколко менюта и инструменти:

Fichier - файл. Създаване, отваряне,съхраняване, експорт и печат на скица.

  • Nouveau… - нов. Необходимо е да се избере марка/модел и изглед (Dessus - отгоре, Profil - отдясно, Arrière - отзад);

  • Ouvrir… - отвори съществуващ файл;

  • Enregistrer - запази;

  • Enregistrer sous… - запази като…;

  • Exporter l’image… - експорт на скицата във формат jpeg или bmp;

  • Imprimer - печат;

  • Quitter - изход от програмата.

Objects - обекти. След избора на типа обект той се появява с размери по подразбиране в горния ляв ъгъл на екрана, откъдето може да бъде преместен и преоразмерен.

  • Rectangle - изчертаване на правоъгълни полигони;

  • Mesure - измерване на разстояния;

  • Texte - въвеждане на текст;

  • Ellipse / Cercle / Arc - елипси, кръгове и арки;

  • Triangle - триъгълни полигони;

  • Ligne / Flèche - линии / стрелки;

  • Biblioteque d’accessoires - библиотека с принадлежности, като в повечето случаи изборът е между няколко модела/материала;

    • 2 roues - мотори, мотоциклети и велосипеди;

    • Bac de douche - поддушово корито;

    • CombinB - комбиниран котлон/мивка;

    • Evier - мивка;

    • Literie - спално бельо /принадлежности;

    • Personnage - човешки фигури с различна височина и поза;

    • RBchaud - отоплител;

    • WC - тоалетна.

Edition - редактиране. Възможност за стифиране на обектите, подравняване и т.н.

  • Mettre au premier plan - показване на преден план;

  • Envoyer a l’arrière-plan - скриване на заден план;

  • Pivoter a gauche - завъртане на 90о наляво;

  • Pivoter a droite - завъртане на 90о надясно;

  • Retourner horizontalement - огледално изображение по хоризонтала;

  • Retourner verticalement - огледално изображение по вертикала;

  • Propriétés - радиус на закръгление;

  • Supprimer - изтриване на обект.

Options - настройки.

  • Coordonnées - координати:

    • Utiliser de système de coordonnées - използване на координатна система;

    • Changer l’origine - смяна на началото на координатната система (работи, ако е избрана предната подточка).

  • Préférences... - предпочитания:

    • Comportement général - общи настройки:

      • Afficher les lignes de carrosserie devant les objets (plus lent) - показване на очертанията на каросерията над обектите (по-бавно);

      • Cliquer sur un objet le ramène au premier plan - селектирането извежда обекта на преден план;

      • Ancrer l'objet sélectionné avant de déplacer l'image - закотвяне на избрания обект преди преместване;

      • Dessiner des objets lors de leur redimensionnement - изчертаване на обектите при преоразмеряване.

    • Nouveaux objets - нови обекти:

      • Reprendre la taille et couleur du précédent - наследяване размер и цвят от предишния обект;

      • Couleur noire, taille 50 x 50 - черен цвят, 50 х 50

    • Exportation / impression d'image - експорт/печат на изображението:

      • Déterminer automatiquement la zone à exporter автоматично определяне на зоната на експорт.

  • Module de décompte de surface - модул за изчисляване на площ;

  • Bibliothèque

    • Ajouter un accessoire… - добавяне на собствени елементи от изображение;

    • Ajouter un véhicule… - добавяне на собствени автомобили от изображение;

    • Télécharger un véhicule - зареждане на автомобили от сайта на Оливер.

➄ Елементите от т.2, визуализирани като бутони.

➅ Елементите от т.3, визуализирани като бутони.


Допълнителни библиотеки и ценни идеи можете да получите от форума (на френски).



 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Диаграма на Гант с електронна таблица

Диаграмата на Гант се състои от ленти, ориентирани успоредно на времевата ос. Всяка лента представлява отделна задача в проекта (вид работа), краищата ѝ — началния и крайния момент на изпълнението  ѝ, а дължината ѝ - продължителността на задачата. Тези диаграми могат да се използват и за други, не точно производствени, цели - например да покажат заетостта на учебна зала. Когато представянето на данните е регулярна задача може да се използва специализиран софтуер като GanttProject, но за инцидентна визуализация можем да се справим с „подръчни средства“. Сега ще покажем как с електронна таблица (LibreOffice Calc) ще визуализираме времето, за което няколко служители са работили във фирмата: Изходните данни са в няколко колони: Продължителността на трудовия стаж в дни определяме с формулата D2=C2-B2, като я копираме за всеки последващ ред. На 6-и ред съответно с функцията MIN и MAX определяме минимална и максимална дата в таблицата, а на 7-и ред - записваме начална (1.1.1989) и

MD5 и SHA-1 хеш алгоритми

MD5 (от „message-digest“) криптографският алгоритъм е създаден през 1991 г. от проф. Роналд Райвест и за първи път е публикуван през април 1992 г. Целта му е да замени компрометирания MD4 алгоритъм, който не е достатъчно сигурен. В последствие се оказва, че и MD5 не отговаря на съвременните изисквания за сигурност и може да бъде разбит. MD5 е построен върху конструкцията на Merkle–Damgård и генерира шестнайстично число със фиксиран размер от 32 символа (128 бита) за входящо съобщение с произволна дължина. Идеята е да се създаде уникален идентификатор за съобщението, който да гарантира неговата истинност. Например: MD5("The quick brown fox jumps over the lazy dog") = 9e107d9d372bb6826bd81d3542a419d6 Дори малка промяна, напр. добавя не точка в края на входящото съобщение би трябвало да генерира нов уникален идентификатор: MD5("The quick brown fox jumps over the lazy dog . ") = e4d909c290d0fb1ca068ffaddf22cbd0 Дължината на вход